Vilkår og betingelser

Som en nettbutikk under Scandinavian Webshop-konsernet er det viktig for oss å informere våre brukere om hvordan handel på vårt nettsted foregår. Vi håper at du finner svar på alle dine spørsmål i punktene nedenfor. Ta gjerne kontakt med oss på kontakt@powerkit.no dersom noe virker uklart eller du har et spørsmål som vi mot formodning ikke har besvart.

1. Bruk

Avtalen er kun tilgjengelig på norsk i skrivende stund. Du må være 18 år eller eldre for å lovlig kunne handle på powerkit.no. Når du bestiller varer via Powerkit sin nettbutikk (www.powerkit.no), bekrefter du at du ikke kjøper varer som handelsmann eller for videresalg. Vilkår og betingelser som beskrevet på denne siden i tillegg til ordrebekreftelsen du mottar ved kjøp, utgjør hele kontraktsgrunnlaget for kjøpet ditt. Alle varer som selges på powerkit.no er godkjent for salg og bruk i Norge. Bruksanvisning følger med alle produkter som krever dette. 

2. Parter

Selger er Scandinavian Webshop, et aksjeselskap med organisasjonsnummer 929 353 331. Kontaktdetaljer til Scandinavian Webshop AS fremgår nedenfor:

3. Pris

Prisene som er oppgitt i nettbutikken inkluderer 25 % merverdiavgift. Totale kostnader inkluderer toll, leveringskostnader, fakturagebyr og lignende avgifter. Det er med andre ord ingen skjulte kostnader ved handel på powerkit.no. Totalsummen som står oppført på kassesiden er alt du skal betale.

4. Handleprosess

Slik foregår handleprosessen på powerkit.no

Ta gjerne kontakt med en av våre hyggelige kundebehandlere på telefon, chat eller epost dersom du skulle lure på noe underveis.

5. Betaling

Når du handler på powerkit.no er det Scandinavian Webshop AS som håndterer betalingen. For å gjøre det tryggere for deg å handle på powerkit.no, blir alle dine betalingsopplysninger krypert. Hvis du velger å lagre dine betalingsopplysninger på nettstedet for fremtidig bruk, vil disse bli lagret på kryptert vis, sikkert hos oss. Samtykke til akkurat dette innhentes i kjøpsprosessen. Alt av betalingsopplysninger kan bli slettet i etterkant av kjøp, dersom dette er ønskelig. Ethvert kjøp kan gjennomføres trygt og enkelt med en av våre tre betalingsløsninger: Stripe kortbetaling, Klarna eller Vipps. Din betaling vil kun bli reservert frem til varen(e) dine sendes fra vårt varelager. Når varene er sendt fra vårt varelager, vil betalingen trekkes.

Stripe

Ved valg av Stripe kortbetaling må du oppgi navn, kortnummer, utløpsdato og kontrollsifre (CCV). I enkelte tilfeller, vil det også være nødvendig å bekrefte din identitet med BankID. Vennligst kontakt banken din dersom du opplever problemer med BankID autentisering, eller forsøk å gjennomføre ditt kjøp med en av våre andre betalingsløsninger.

Klarna

Klarna gir deg muligheten til å betale nå med kredittkort/debetkort, betale om 30 dager og dele opp betalingen i mindre delbetalinger. Ved valg av Klarna faktura vil fakturaen sendes til deg pr. e-post så fort bestillingen din er sendt. Forfallsdato vil være som angitt under kjøpsprosessen. Vi behøver et fullstendig fødselsnummer for å kunne tilby deg Klarna sin kjøp mot faktura løsning. Klarna vil ved ethvert kjøp foreta en selvstendig vurdering av hvilket beløp du er tillatt til å handle for med deres betalingsløsning. I forbindelse med denne vurderingen ser Klarna på din betalingshistorikk og henter inn ekstern informasjon fra kredittopplysningsbyråer. Hvis ikke kjøpet ditt går gjennom med Klarna av en eller annen grunn, oppfordrer vi deg til å benytte deg av en av våre andre betalingsløsninger. Om du har spørsmål angående din Klarna vurdering, kontakt Klarna på 21 01 89 91, mandag til fredag mellom 08.00-17.00.

Vipps

Vipps tilbyr en trygg, men ofte litt raskere måte å betale på, med kredittkort/debetkort. Ved valg av Vipps vil du kun behøve å taste inn telefonnummeret ditt og følge videre instruksjoner på telefonen din. Husk at Vipps alltid er gebyrfritt når du handler på nett!

6. Frakt, henting og levering

Vi benytter oss av PostNord for distribusjon av alle våre ordre og tar på oss all risiko inntil ordren overtas av kjøper. Levering vil foregå som valgt i kassen og angitt i ordrebekreftelsen du mottok etter gjennomført kjøp. Vi tilbyr tre leveringsalternativer: Pakke til hentested, hjemlevering og klikk og hent.

Pakke til hentested

Hvis du velger å få pakken levert til et hentested, vil du vanligvis motta produktene dine innen 2-4 virkedager. Denne fraktmetoden er helt gratis. Systemet vårt vil automatisk sende pakken til hentestedet som er nærmest adressen du oppga ved bestilling.

Hjemlevering

Hvis du velger hjemlevering, vil du vanligvis motta produktene dine innen 1-3 virkedager. Denne fraktmetoden koster 99 kroner inkl. mva. Sjåføren vil ringe deg en halvtime før han ankommer. Det er veldig viktig at du er tilgjengelig for å motta produktene når sjåføren ringer. Hvis du ikke svarer, vil pakken bli levert til nærmeste hentested. Husk å ha med gyldig ID for å bevise at du er den rettmessige eieren av produktene.

Klikk og hent

Hvis du velger klikk og hent, kan du hente ut produktene dine 30 minutter etter å ha lagt inn en bestilling. Les mer om klikk og hent på vår dedikerte informasjonsside for klikk og hent.

Sporing

En eller to virkedager etter at produktene dine har blitt sendt fra vårt varelager vil du motta en sms og/eller e-post fra PostNord med relevant sporingsinformasjon. Vi anbefaler alle våre kunder til å legge inn forsendelsen sin i MyPostNord appen for enkel oversikt og administrasjon av sin forsendelse.

Innbæring

Ved hjemlevering med innbæring er det ditt ansvar å sørge for at produktene kan fraktes inn i hjemmet. Du må også beskytte gulv, vegger og annet. For å sikre både produktene og hjemmet ditt, bæres produktene inn med emballasjen på. Våre transportører er pålagt å bruke godkjent verneutstyr, inkludert skotøy, i henhold til HMS-krav.

7. Angrerett

Angrerettloven gir kjøper retten til å returnere varer uten grunn til selger, selv om det ikke foreligger noen mangler og selv om varen ikke er levert. Det er viktig at varene testes på en forsvarlig måte, så varene kan leveres tilbake til selger i tilnærmet samme stand og mengde som ved kjøpstidspunkt. Hvis testing eller prøving av varene ikke gjennomføres på en forsvarlig måte, kan kjøper bli holdt ansvarlig for å dekke eventuelle verditap som har blitt påført varen. Kjøper skal sende tilbake varene i sin originalemballasje, hvis mulig. 

For å benytte deg av din angrerett, må du informere selger om at du ønsker å benytte deg av angreretten din innen 14 dager etter at du har mottatt leveransen. Hvis kjøpet består av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. 
Du kan informere oss om at du ønsker å angre på ditt kjøp ved å sende oss på e-post på kontakt@powerkit.no eller ved å ringe oss på +47 954 53 060. Dersom du ikke har mottatt angrerettskjema enten i ordrebekreftelsen eller ved levering av produktene, utvides angrefristen din til tolv måneder etter at varen er mottatt. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte seg av angreretten.

powerkit.no er en nettbutikk under Scandinavian Webshop-konsernet, som innebærer at vi forplikter oss til å dekke hele returfrakten dersom du bestemmer deg for å benytte deg av din angrerett for å returnere en eller flere varer. Dette innebærer porto for forsendelsen, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter, oppkravsgebyr, etc. Tilbakebetaling skal og vil finne sted innen 14 dager etter at selger har mottatt de returnerte varene.

Vi oppfordrer alle kjøpere til å undersøke varene sine så fort de har mottatt de, for å sørge for at de har fått det de har bestilt, at de ikke har blitt skadet under transport og at de ikke har noen feil eller mangler. Hvis varene ikke samsvarer med bestillingen til kjøper eller varen har feil eller mangler, ber vi kjøper ta kontakt med oss i henhold til instruksjoner under punkt 9 i denne kontakten.

Digitale, nedlastbare produkter som programvare regnes som levert ved nedlastningstidspunkt. Dette vil være det samme som å bryte forseglingen på et fysisk produkt, som medfører til tap av din angrerett.

8. Åpent kjøp

Noen ganger kan det være vanskelig å vite om et produkt passer for deg uten å ha testet det selv. Derfor tilbyr vi 60 dagers åpent kjøp på alle varer kjøpt fra powerkit.no. Dette betyr at du kan returnere varer i sin originale emballasje innen 60 dager fra mottakelsesdato, selv om produktet er brukt. Du kan returnere varene til en av våre fysiske butikker, eller sende dem i retur til nettbutikken. Husk å ta med gyldig kvittering dersom du skal returnere i fysisk butikk. Send oss en mail på kontakt@powerkit.no dersom du ønsker å sende varene i retur til nettbutikken. 

Det er viktig at produktet testes på en forsvarlig måte, slik at varen som returneres ikke påføres et urimelig verditap. Hvis produktet er testet på en uforsvarlig måte, kan vi kreve at du betaler for det verditapet som er påført varen.

Varene som returneres i forbindelse med vår åpent kjøp-ordning må være rengjort av kjøper slik at de er klare for videresalg som B-varer.

9. Reklamasjon

Etter at du har mottatt produktene, anbefaler vi deg å undersøke om de er i samsvar med ordrebekreftelsen du mottok på e-post, om produktene har blitt skadet under transport og om produktene har feil og/eller mangler. Derom produktene du har mottatt har feil eller mangler, kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet. 

Kjøperen må gi selger melding om mangelen innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Fristen for å reklamere er to år etter at kjøperen overtok varen. For varer som er ment å vare vesentlig lenger, er fristen fem år.

Reklamasjon skal skje skriftlig til vår kundeservice på kontakt@powerkit.no. Mailen bør inneholde en beskrivelse av mangelen samt ditt ordrenummer.  Legg gjerne ved en eller flere bilder som vedlegg for å gjøre det enklere for oss å behandle din reklamasjonssak. Varen skal ikke sendes tilbake til oss før reklamasjonen er behandlet og retur er avtalt med oss. 

Retting av feilen

Dersom varen har en mangel, har kjøperen rett til å kreve at selgeren retter feilen uten ekstra kostnad for kjøperen. Retting innebærer at varen blir reparert slik at den fungerer som forventet. Dette skal skje innen rimelig tid etter at selgeren har mottatt reklamasjonen. Hvis retting ikke er mulig, eller hvis selgeren unnlater å rette mangelen innen en rimelig tidsramme, kan kjøperen kreve andre tiltak som omlevering eller prisavslag.

Omlevering

Omlevering betyr at kjøperen får en ny vare som erstatning for den mangelfulle varen. Dette kan kreves dersom retting av feilen ikke er mulig, eller dersom retting ikke skjer innen rimelig tid. Omlevering skal skje uten ekstra kostnad for kjøperen. Varen som leveres som erstatning skal være av samme art og kvalitet som den opprinnelige varen. Dersom omlevering ikke er mulig, kan kjøperen ha rett til prisavslag eller heving av kjøpet.

Prisavslag

Prisavslag kan kreves dersom retting eller omlevering ikke er mulig, eller dersom slike tiltak ikke skjer innen rimelig tid. Prisavslaget skal tilsvare verdireduksjonen som mangelen medfører for varen. Dette innebærer at kjøperen får tilbakebetalt en del av kjøpesummen som tilsvarer den reduserte verdien på grunn av mangelen. Prisavslag er en økonomisk kompensasjon for at varen ikke oppfyller de avtalte egenskapene.

Heving av kjøpet

Heving av kjøpet innebærer at kjøperen leverer varen tilbake til selgeren og får kjøpesummen tilbakebetalt. Dette kan kreves dersom retting, omlevering eller prisavslag ikke er aktuelt eller tilfredsstillende. Heving er en siste utvei og forutsetter at mangelen er vesentlig. Ved heving av kjøpet opphører avtalen, og begge parter skal stilles som om kjøpet aldri har funnet sted. Dette betyr at kjøperen får tilbakebetalt hele kjøpesummen, og selgeren får tilbake varen.

10. Forsinkelser

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen og dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, har kjøper flere rettigheter i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5. Ved forsinkelse kan kjøper kreve oppfyllelse, heve kjøpet, kreve erstatning eller holde tilbake betalingen.

Oppfyllelse

Kjøperen kan kreve at selgeren leverer varen som avtalt. Dette innebærer at selgeren må sørge for at varen blir levert innen en ny, rimelig frist som kjøperen fastsetter. Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse så lenge forsinkelsen ikke er vesentlig.

Heving av kjøpet

Hvis forsinkelsen er vesentlig, eller dersom varen ikke leveres innen den nye fristen kjøperen har satt, kan kjøperen heve kjøpet. Ved heving av kjøpet opphører avtalen, og selgeren skal tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen. Kjøperen skal returnere varen dersom den mottas etter hevingen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for det tapet som oppstår som følge av forsinkelsen. Dette gjelder både direkte økonomiske tap og eventuelle indirekte tap som er en påregnelig følge av forsinkelsen. Kjøperen må dokumentere sitt tap og sende krav til selgeren.

Tilbakeholdelse av betaling

Kjøperen har rett til å holde tilbake betalingen for varen inntil selgeren oppfyller sine leveringsforpliktelser. Dette betyr at kjøperen kan utsette betalingen til varen er levert, eller til avtalen er hevet. Kjøperen skal informere selgeren om at betalingen holdes tilbake på grunn av forsinkelsen.

11. Personvern

Se informasjonsside for personvern for å lære om hvordan powerkit.no samler inn og behandler personopplysninger.

12. Tvister

Partene skal alltid forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Vi oppfordrer deg til å ta kontakt med oss på telefon, epost eller chat for rask behandling av din klage. Hvis dette ikke lar seg gjøre og du ønsker å sende inn en formell klage knyttet til en vare du har kjøpt hos oss, kan du henvende deg til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: https://ec.europa.eu/odr.

13. Rettferdig handelspraksis

13.1. For å handle på powerkit.no må du:

13.2. Atferd som kan anses som brudd på retningslinjene:

13.3. Konsekvenser ved brudd

Powerkit.no, herunder Scandinavian Webshop AS,  forbeholder seg retten til å nekte en bestillingsforespørsel og er ikke forpliktet til å inngå en salgsavtale. Bindende kjøp skjer først når du mottar en endelig ordrebekreftelse og en kvittering fra vår betalingsleverandør. Ved brudd på retningslinjene for rettferdig handelspraksis kan vi blokkere din kundekonto, noe som vil forhindre deg i å bestille nye ordre i opptil ett (1) år. Gjentatte brudd kan føre til blokkering i opptil tre (3) år.

13.4. Oppdagelse av brudd

Powerkit.no, under Scandinavian Webshop AS, vil alltid streve etter å behandle ethvert brudd på våre retningslinjer for rettferdig handelspraksis så rettferdig og nøyaktig som mulig hvis vi har rimelig grunn til å mistenke brudd. Du har alltid rett til å be oss om å vurdere vår begrunnelse på nytt ved å kontakte oss på kontakt@powerkit.no.

14. Garanti

Besøk vår informasjonsside for garanti for å lære mer om varigheten på garantiperioden og vilkårene knyttet til denne for alle produkter kjøpt på powerkit.no.

15. Endring av vilkår

Vi forbeholder oss retten til å endre våre vilkår og betingelser knyttet til handel på powerkit.no, samtidig som vi forplikter oss til å varsle våre brukere på e-post dersom endringene vil ha en betydelig innvirkning på de.